2011. október 18., kedd

Szövőkeret nr. 2

No kéremszépen, pár héttel ezelőtt ígértem, hogy sorra veszek pár szövőkeret készítési módot, amelyek az interneten bárki által fellelhetők, anyagáron olcsón, könnyen megvalósíthatók. Az első meg is született, ki is lett próbálva, jöhet a következő.
Eddig ez a legegyszerűbb, amit találtam és azt hiszem, egyben a legolcsóbb is. Elég praktikusnak tűnik, de majd mindjárt kiderül, készítsük el.
Először is mutatom a linket a leírásról:

http://szinesotletek.blog.hu/2011/03/15/gyongyszovo_szabadegyetem_szovokeret_keszitese_sajat_kezuleg

 Nem tartok be minden utasítást, kicsit egyszerűsítek a dolgokon. Születésemtől fogva elképesztően lusta vagyok ugyanis :S
Tehát adott egy kartondoboz, amire nincs szükség itthon, (legalábbis remélem :) Megszabadítottam a tetejétől, ezt a tetőt fogom felhasználni a szövőkerethez. Levagdostam róla a füleket, szépen (nagyjából szépen) körbevágtam, körülbelül 25x25 centis lett.

A középső tizenöt centit fogazom be két szemben lévő oldalán.
Fa keretet nem csinálok neki. A fogai is rövidebbek és kevésbé hegyesek, mint a leírásban. Fél centinként bejelölgetem a kartont és egy kis rést vágok minden fél centihez.


És tulajdonképpen kész is...
Arra gondoltam először, hogy vékony fa lapból csinálom meg, mert az stabilabb, mint a karton, de nincs itthon fűrészem, a késeinket meg nem akarom ezzel kínozni, majd ha beválik ez a típusú gyöngyszövő keret, akkor talán csinálok egyet fából is. Prototípusnak ez is tökéletesen megteszi :)
A szövőkeret viszonylag gyors elkészülte után lehet is kipróbálni. Ha nem tudsz gyöngyöt szőni szövőkereten, kattints ide, megmutatom.

Itt jött elő az első probléma, nincs mire felerősíteni a láncfonalakat. Ezért a karton oldalából kivágtam egy darabot, kampósra alakítottam, és meg is oldódott ez a gondom.
Körbetekerem a cérnát a kartonon, az első körnél csomózok, az utolsónál feltekerem a kampóra jó erősen és utána csomózok.
Íme a végeredmény:


Második probléma. Ezzel kapcsolatban adok egy megszívlelendő jó tanácsot: ha 5 mm-enként fogazod a szövőkereted, ahogy én is tettem, túl széles lesz a fogazás és nem tudod rendesen meghúzni a sorokat. Persze így jártam, szálltak is széjjel szana a gyöngyök :S Szóval a leírás szerinti 2-3 mm az ideális.
Ha erősebb cérnával szövök, akkor sem tudom ennél jobban összehúzni:

Egy másik jó tanácsot is adok, ezt vagy megfogadod vagy nem, ahogy neked jobb. Mielőtt elkezded a láncfonalakat feltekerni a keretre, szoríts a szövőkeretedhez egy vonalzót, a fogazatnak párhuzamosan, tehát gyakorlatilag kötözd a vonalzót - vagy valami hasonló formájú dolgot - a szövőkeretedhez. Ha ezt megteszed, később a vonalzót kicsit megemelve alá tudsz nyúlni a láncfonalaknak meg a gyöngyöknek és tudod őket igazgatni. Az első pár sornál, de később is eléggé megkönnyíti a helyzetet, hiszen a gyöngyszövés lényegi része a cucc alatt történik.

Az értékelésem pedig:
Elkészíteni nagyon könnyű, semmilyen alkatrészért vagy szerelőeszközért nem kell a gazdaboltba szaladgálni, ez mindenképpen plusz pontot ér.
A fogazat nem lett jó, mert nem volt elég sűrű, de ha sűrűbbre csinálod, mint én, akkor ebből nem lesz gondod.
Használható a szövőkeret, én ugyan föladtam az első két sor után a fogazatos probléma miatt, ami viszont ténylegesen zavaró számomra, hogy nincs semmi tér a láncfonalak alatt, és ez néhol elég macerássá teszi a szövés menetét. Ha felfűzted a gyöngyöket a vetülékfonalra, az egészet gyöngyöstől át kell vezetned a láncfonalak alatt úgy, hogy egy közbe egy gyöngy jusson, amihez kell manuális segítség, a kezed viszont nem fog beférni alá. A leírás szerint pont az az előnye a szerkezetnek, ami nekem a hátrányát jelentette, úgy tűnik ízlés dolga :)
Itt megint a link, ha szeretnéd elkészíteni:

http://szinesotletek.blog.hu/2011/03/15/gyongyszovo_szabadegyetem_szovokeret_keszitese_sajat_kezuleg

Tehát a kis házi szövőkeret versenyemben egyelőre a cipősdoboz szövőkeret vezet, második a most kipróbált lapos szövőkeret.
Nemsokára pedig jöhet a harmadik versenyző :)


2 megjegyzés:

  1. Ez tök jó, de úgyis meglehet a kanpós bevágáson kivül hogy hátul összekötöd. És ha nem vágsz olyan éleket akkor is sikerül megcsinálni.
    De imádom az oldalad így tovább.

    VálaszTörlés
  2. De jó, most nagyon örülök :)
    Igen, úgy is lehet, sőt eredetileg úgy is kell, csak nem tudtam egy épkézláb szoros csomót kötni, ezért kitaláltam a kampót hozzá, nekem így könnyebb volt.

    VálaszTörlés

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...